Restaurangkrisen under Covid-19

Restaurangkrisen under Covid-19

augusti 27, 2020 Av av Hedvig

I denna artikel kommer vi att prata om restauranger och företag under Corona-krisen eller rättare kallad Covid-19.  Corona-pandemin påverkar alla företag. Vissa företag är rädda för sin existens, medan andra stöds av sin primära försäljningskanal under denna extraordinära tid: online. Företagare som ännu inte har övervägt alternativa försäljningskanaler före 2020 tvingas nu att tänka om sin strategi – inklusive restauranger.

Gör mer av din närvaro, online

Extraordinära tider kräver extraordinära idéer. Detta är mottot som många återförsäljare redan kreativt tillämpar, annonserar till exempel den senaste modekollektionen via Instagram och gör varorna tillgängliga för att beställas direkt – tillsammans med gratis hemleverans. Men vad kan mat- och restaurangindustrin göra här? För det första, engagera online-samhället. Trots allt har många potentiella kunder nu mer tid att bläddra igenom sina sidor på sociala medier regelbundet. Varför inte fråga dem vad de vill äta? Det finns inget billigare och enklare sätt att interagera med din potentiella inkomstkälla. Och då måste du vara mer kreativ: Skapa och annonsera en Corona-meny med specialerbjudanden för de ensamma kvällarna framför TV: n eller supermat för att stärka immunförsvaret. Det finns inga begränsningar för idéerna här: Menyn kan presenteras personligen av kocken, live med en informationsruta bredvid för att visa för kunderna att maten är hälsosam och maten är säker att beställa, och kanske till och med 10% rabatt på beställningens värde.

Ska vi leverera eller ni hämta upp?

Ska vi leverera eller ni hämta upp?

Ska vi leverera eller ni hämta upp?

Då är det frågan om maten ska levereras hem eller uppmuntra besökare till restaurangen som plockar upp maten själva. Även här hjälper det till när du ökar närvaro i sociala medier. Vill människor ha en leveransservice, särskilt i dessa oroliga tider, eller är de tacksamma för möjligheten att komma ut ur huset, även om det bara är till bilen eller cykeln? En leveransservice kan också skydda servitörerna för servitörer och servitriser, som fortfarande kan arbeta – resan mellan köket och kunden har precis blivit lite längre och eventuellt lite kyligare.

Kontantlöst

Kom ihåg: #socialdistancing gäller också i leveransservicen. Vissa onlineplattformar erbjuder därför nu kontaktfria leveranser. I dessa fall accepterar tjänsteleverantören beställningen online, behandlar betalningen via en digital partner och levererar sedan maten till dörren. En snabb ringning på dörrklockan och ett push-meddelande på mobiltelefonen informerar kunden om att maten lämnats vid dörren – utan kontakt med leveransen! Den enda nackdelen är att leveransservicepersonalen förlorar sina tips. En kinesisk leveransservice går ett steg längre: Företaget mäter temperaturen hos kocken och leveranspersonalen och inkluderar denna information med leveransen. Förutom ökad säkerhet innebär detta också att kunderna kan lita på att maten inte har kommit i kontakt med någon som är smittad.

Detta var några av de kreativa sätten som man sett i medier om hur restauranger jobbar under rådande tider. Det är viktigt att du som är i branschen inspireras men desto viktigare att du tar action. Du väljer själv, men i dessa tider är det extra viktigt att du håller dig i ”social-medie-form” så att du inte går miste av stora intäktsmöjligheter och framförallt inte går i konkurs.